Öppet köp
Peter Holm IT-Service i Gävle AB tillämpar normalt inte öppet köp. Konsumentverket skriver citat ”det finns ingen lag som ger konsumenten rätt till öppet köp och/eller bytesrätt”.
Tillämplighet
Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s försäljningsvillkor gäller från och med 2023-11-17 och ersätter tidigare av Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s publicerade försäljningsvillkor.
Allmänna villkor
Samtliga priser i våra prislistor är angivna inklusive moms. Alla priser är exklusive frakt där inget annat anges. Vi reserverar oss mot eventuella felaktigheter och förändringar utom vår kontroll. Notera att offerter kan innehålla speciella avtal. Levererade varor förblir Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s egendom till dess full likvid erlagts.
Prisändringar
Vi förbehåller oss rätten att ändra priser utan föregående avisering, t.ex. vid större förändringar i valutakurser. Lagerförda produkter levereras alltid till bekräftat pris och förändras priset för en lagerförd produkt mellan order och leverans, gäller priset som lämnats i Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s orderbekräftelse. För produkter som vid orderläggning ej finns disponibla i lager, gäller orderbekräftat pris med reservation för prisjusteringar från leverantör eller övriga omständigheter utom Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s kontroll. Efter eventuell justering skall nytt pris godkännas av kund, i annat fall annulleras ordern.
Betalningsvillkor
För privatpersoner sker försäljning i butik med betalkort eller Swish, försäljning via Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s Webbshop sker med Klarna checkout faktura/delbetalning/konto. Försäljning till företag sker efter särskild kreditprövning mot faktura som normalt förfaller till betalning 20 dagar från fakturadatum. Vid ej godkänd kreditprövning gäller samma regler som för privatperson. Försäljning till stat, kommun och landsting sker som regel mot faktura som förfaller 30 dagar från fakturadatum. För försäljning till omyndig eller minderårig krävs målsmans skriftliga godkännande. Vid betalningsdröjsmål utgår en påminnelse per e-post, vid brevförsändelse tillkommer expeditionsavgift. Vid obetald faktura 10 dagar efter påminnelsen skickas den till lämpligt inkassobolag för indrivning. Anmärkningar mot utsänd faktura skall ske inom 10 dagar.
Leveranstid
Skräddarsydda datorsystem (PHS Spelburk/Surf) har normalt en leveranstid på upp till 4 vardagar vid positivt lagersaldo hos vår distributör. Avvikelser från ovanstående kan dock förekomma vid högre arbetsbelastning. Skulle leveranstiden överskrida uppgiven maximal leveranstid har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar. Vid köp av ej lagerförda eller restnoterade produkter kan uppgift om maximal leveranstid ej lämnas då detta ligger utom vår kontroll. Skulle leveranstiden bli orimligt lång eller given leveranstid ej visat sig vara korrekt har du som privatkonsument rätt att häva köpet och i de fall där produkten eller produkterna är förskottsbetalade även rätt att få full återbetalning inom 20 dagar.
Leveranssätt
Leverans sker för privatperson normalt genom avhämtning eller med DHL service point, fritt vårt lager. Normal leveranstid 1-3 vardagar. På helgdagar sker inga leveranser. (Liggetid på utlämningsställe: fjorton dagar). För företag sker leveranser normalt genom avhämtning eller med DHL Paket, fritt vårt lager. Avhämtning kan ske på Rälsgatan 6A i Gävle.
Fraktkostnad
För leverans med DHL debiteras fraktkostnader på 89kr per kolli. Order över 3900kr inkl. moms fraktfritt.
Outlöst försändelse
För försändelser som ej är utlösta debiteras en avgift om f n 400 kr inklusive moms för att täcka transport- och administrationskostnader. Vid köp av PHS Gamer/Office läggs den aktuella datorn ut till försäljning och när den är såld återbetalas köpet till kunden.
Transportskada
Kontrollera alltid er leverans vid uthämtning från DHL service point. Om godset verkar skadat på grund av defekt kartong packa alltid upp och kontrollera själva varan. Vid transportskadad produkt (fysisk skada på varan) skall kunden omgående kontakta logistikpartnern DHL och reklamera godset. Kontakta sedan vår kundtjänst på telefon 026-4953631 och uppge order- eller fakturanummer samt Postnords reklamationsnummer alternativt felanmäl direkt på vår hemsida för mer information om åtgärd av er skadade försändelse.
Ångerrätt (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning om konsumentskydd vid distansavtal har privatkonsument 14 dagar på sig att frånträda sitt köp från det att kunden har mottagit produkten. Kunden har rätt att öppna och kontrollera varan. I de fall där värdeminskning skett vid öppnandet och kontrollen av varan kommer Peter Holm IT-Service i Gävle AB att debitera kunden för denna värdeminskning. Ångerrätten gäller inte datorprogram, spel eller ljud- och bildupptagningar då förseglingen/plomberingen brutits samt specialtillverkad dator av oss. För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en återköpsanmälan. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkännande av ångerrätt. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och i förekommande fall vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av DHL godkänt ytteremballage (t.ex. wellpappkartong) och fixeras med packmaterial så att den inkommer till oss på ett säkert sätt och inte skadas under transporten på grund av bristfällig emballering. Du kan även meddela oss om frånträdande av köp genom att fylla i och posta Konsumentverkets blankett till oss. Erhållande av returnummer utgör inte godkännande av ångerrätt utan godkänns först när vi mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor. Vid fullt godkännande av ångerrätt återbetalas hela beloppet kunden betalt för varan inklusive eventuella kostnader som gäller ursprungsleveransen inom 14 dagar.
Reklamation (privatkonsument)
I enlighet med svensk lagstiftning har privatkonsument rätt att reklamera varor som var felaktiga vid överlämnandet av varan inom 3 år från inköpsdatum. Meddelande om reklamation skall lämnas till oss inom 2 månader från det att felet upptäckts. Fel som uppstår inom 6 månader från inköpsdatum anses vara ursprungliga. Sker reklamation inte inom 3 år från inköpsdatum förlorar privatkonsumenten rätten att reklamera varan.
För en enklare hantering bör kund före återsändandet göra en felanmälan per e-post. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt reklamationsärende. Vid återsändandet skall faktura/följesedel vara bifogad och kartongen vara tydligt märkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av DHL godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Reklamationsärenden som inkommer till oss utan godkänt ytteremballage (t.ex. i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för reklamationsåtgärd.
Garanti
Respektive tillverkares garantivillkor gäller, minimum 1 år samt upp till tillverkares angivna garantiperiod beroende på produkt. För Peter Holm IT-Service i Gävle AB:s eget datorfabrikat, PHS, lämnar vi 2 års garanti från och med leveransdatum , datorn skall vara oss tillhanda senast 2 veckor innan garantitiden löper ut. Förbrukningsartiklar, bläckpatroner, tonerkassetter, batterier, datamedia samt andra artiklar av förbrukningsart är undantagna från normal garanti, på dessa varor lämnas 60 dagars uppackningsgaranti.
Ingen garanti lämnas normalt på mjukvara eller följdfel, som orsakats av felaktig eller defekt mjukvara och/eller datamedia, såsom CD-, DVD-skivor eller disketter. Garanti lämnas heller ej på produkter som hanterats felaktigt eller på annat sätt ej används på anvisat sätt.
Vid återsändandet skall kund för en enklare hantering göra en felanmälan per e-post. Observera att erhållande av returnummer ej utgör ett godkänt garantiärende. Vid återsändandet skall returfrakten vara betald samt med faktura/följesedel bifogad och tydligt uppmärkt med returnummer. Varan skall vara förpackad i av DHL godkänt ytteremballage (t ex wellpappkartong). Garantiärenden som inkommer till oss utan godkänt ytteremballage (t ex i kuvert) returneras till kund utan åtgärd då dessa ej kan godkännas för garantiåtgärd.
Garanti ges först när Peter Holm IT-Service i Gävle AB mottagit produkten och funnit den insänd i enlighet med ovanstående villkor.