Telefon: 026-4953631
Att handla lokalt bidrar till att behålla det breda urvalet.
PHS utför service på stationära och bärbara datorer i Gävle med omnejd. Utbudet av reservdelar och uppgraderingar är mycket stort. Välj en lokal leverantör av dina it-produkter för bästa tänkbara service och support.

Vanliga märken på laptops vi utför service på är HP, DELL, Lenovo, Acer och många fler. På Apple Mac utför vi installation av hårddiskar och minnen och även annan service när det finns tillgång på reservdelar.

Exempel på datorservice (laptops). Vänligen maila oss med datorns serienummer och produktnummer som ofta står under.

  • Hårddiskbyte till snabbare/större
  • Uppgradering av internminne
  • Byte av laddkontakt
  • Byte av tangentbord, fläkt, dvd etc
  • Byte av trasiga gångjärn och fästen
  • Byte av trasig LCD-skärm
  • Byte av urladdat batteri
  • Byte av trasig laddare
  • Byte av chassidelar, styrplattor, avpå-knappar etc.
  • Uppgradering av operativsystem 8/8.1 till Windows 10/11.

Exempel på datorservice (stationär).

  • Hårddiskbyte eller komplettering
  • Uppgradering av internminne för snabbare dator
  • Byte av moderkort, processor
  • Vi bygger din dator med de delar du köpt på annat håll
  • Byte av fläktar
  • Felsökning med kostnadsförslag
  • Uppgradering av operativsystem 8/8.1 till Windows 10 eller Windows 11.

Vanliga uppgraderingsvägar

Här följer några vanliga vägar att förlänga livet på din dator till en betydligt lägre kostnad än en ny dator.

Laptop: Ny hårddisk SSD samt minnesuppgradering. Windows 10 kräver minst 4Gb+, bilder, filmer etc kan läggas in på den nya hårddisken, SSD från 240GB och uppåt.

Stationär: På äldre stationära datorer kan man uppgradera moderkort/minne/processor för att få en modern dator i den äldre lådan, grafikkort kan bytas, nätdelar och mycket annat.

Vanliga frågor (FAQ)

Min dator har inte trådlöst nätverk!

Många stationära datorer saknar trådlöst nätverkskort, man kan komplettera med ett trådlöst nätverkskort. Det finns även utmärkta små usb-baserade nätverkskort för både stationära och bärbara datorer.

Data på hårddisken går att rädda i 99 fall av 100!

Misströsta inte om datorn ”dött” och du tror dig ha förlorat massor av filer/bilder/filmer etc. Det är bara i extrema fall där hårddisken fysiskt gått sönder som det bli kostsamt (ca 6 000kr) med dataräddning. I de allra flesta fall finns alla filer i tryggt förvar som kan plockas fram via vår partner.

Min bildskärm på laptopen är trasig, jag ser ingen bild!

Om du har möjlighet, koppla datorn till en extern skärm via VGA-kontakten och se om du får bild. Om du har bild så är bildskärmen trasig och den kan bytas, om du inte får bild kan i värsta fall grafikkortet vara trasigt och det varierar med modell om det lönar sig.

Läsk har hamnat i laptopen!

Allt beror på vilka mängder, om du har tur så kanske tangentbordet stoppat det mesta, om det är ett helt glas kan det bli knivigare för då har förmodligen moderkortet skadats av innehållet där vatten och socker definitivt inte hör hemma. Moderkortsbyte kan bli kostsamt men alltid värt att kolla upp.

Lönar det sig verkligen att laga min dator? Nya är ju så billiga.

Att laga en stationär dator lönar sig alltid. Bärbara datorer lönar sig oftast att laga men det är helt beroende på fel, byte av moderkort i bärbar kan bli kostsamt.

Jag har inga återställningsskivor kvar till datorn…

Alla datorer som från början har Windows 10 eller 11 kan utan problem installeras om med senaste operativsystemet som stöds. Vi arbetar självklart med Mac från Apple också.

Kan jag lämna in min dator på kvällen eller helgen?

Vi arbetar mellan 09-17 måndag till torsdag och 09-16 fredagar

Kan jag köpa program som Windows, Anti-virusprogram, Office od. av PHS?

Ja, PHS är återförsäljare för de flesta vanliga programvaror, maila för pris. Sedan 2019 är phs återförsäljare av ESET säkerhetsprodukter som har marknadsledande säkerhetsprodukter för datorer, tablets och smarta telefoner.

Lämnar PHS garanti på utförd service/datorbygge?

Ja, på hårdvaruinstallationer 3 månader, sen finns alltid minst 3 månader garanti på reservdelen från tillverkaren. Alla nya datorer omfattas av garanti 24 mån.

Hur lång tid brukar ett serviceärende ta?

1-3 dagar. Reservdelar till laptops kan tyvärr ha långa leveranstider, ibland 4 veckor och mer men det varierar kraftigt.

Utför PHS service på plats?

Ja, se prislista.

Shopping cart

0
image/svg+xml

No products in the cart.

Continue Shopping